Saturday, May 19, 2012

News:- -Top tourist places to see in New Delhi- INDIA:->Chandni Chowk Market ofDelhi .

* This Article is in Urdu. Translate and Read/
~
Usia daerah pasaran utama Chandni Chowk telah membuat tempat yang
dihormati di pasar New Delhi. Mereka mengatakan itu sekali dilapisi
dengan air mancuryang indah. Namun, seiring waktu, tumbuh ramai
seperti sekarang ini.Menghadapi Benteng Merah, Chandani Chowk
rumah-rumah Digambar Jain Temple, Fatehpuri Masjid - yang dibina oleh
isteri Shah Jahan - dan Sunheri Masjid.
Hal ini dari sini bahawa pasukan Nadir Shah memulakan misi mereka
untuk menjarah dan pembunuhan orang-orangkafir di Delhi. Salah satu
pasaran yang paling penting borong dan runcitdi India, Chandni Chowk
lebih dari 300 tahun. Ia ditubuhkan pada 1650, ketika Maharaja Mughal
Shah Jahan modal bergeser dari Agra ke Delhi, sebagai iringan untuk
benteng. Jahanara, putri kesayangan maharaja, dikreditkan dengan
merancang pasaran ini, di mana sebuah shopping arcade dibina dengan
sabit di sekitar kolam renang.
Segera berkembang menjadi pusat komersil berkembang dan bercabang
menjadi beberapa oleh-pusat dan akan menyebar dari Fort Fatehpuri
Masjid. Sebuah kanal yang dikenali sebagai Faiz Nahar, Ali Mardan Khan
baru, dikatakan berjalan seluruhpanjang Chandni Chowk, bekalan air
untuk minum dan pengairan, tetapi kemudian jatuh ke dalam tidak
digunakan. Selain Benteng Merah terletak di sisinya, anda juga boleh
melawat Bazaar Chawri terkenal.
Ini adalah salah satu, pusat komersial tersibuk sempit dan lebih
makmur Delhi, perdagangan besi dan peranti keras, kertas, alat ini
dari kuningan, tembaga dan stainless steel. Anda boleh melihat
kerangka tradisional Chandni Chowk, yang merupakan 'havelis', 'Kucha'
dan 'Katra. Lawati tujuh Hindu besar dan kuilJain, dua Gereja, Masjid
tiga dua Gurudwaras di daerah tersebut. Tempat-tempat ibadah ialah Sri
Digambar Jain Mandir Lal, Jama Masjid, Gurudwara Shish Ganj, kuil
Gauri Shankar dan Masjid Sunahari.

--
http://translate.google.com/m?twu=1&hl=en&vi=m&sl=auto&tl=en:-> :->

No comments:

Post a Comment